Každý, kto sa niekedy odhodlal ísť so svojím menom alebo výrobkom na trh, potvrdí, že najťažšie sa získava a najľahšie stráca dôvera. Práve vzťah zákazníka k výrobku, značke, ale napríklad aj čerpacej stanici či cestovnej agentúre definuje jej silu a potenciál do budúcnosti.

Marketingový program Dôveryhodné značky preto v spolupráci s agentúrou NielsenIQ už šiesty rok meral medzi spotrebiteľmi, ku ktorým značkám majú najlepší vzťah a ktoré sú v ich očiach najdôveryhodnejšie. Celkovo spotrebitelia hodnotili produkty v 68 kategóriách, oproti predchádzajúcemu ročníku pribudli nové kategórie ako napríklad E-shopy s potravinami či Zdravotné poisťovne. Obdobie pandémie ochorenia covid-19 zároveň výrazne premiešalo poradie vo viacerých kategóriách.

„Slovenskí spotrebitelia hodnotili v 68 kategóriách viac ako 600 značiek, ktoré sú nominované automaticky na základe predajov. V každej kategórii môže byť Najdôveryhodnejšia len jedna značka, čo zaručuje, že víťazmi sú skutočne silné značky,“ povedala Tatiana Koššová, country manažérka usporiadateľskej spoločnosti Atoz Marketing Services na Slovensku.

Prieskum medzi spotrebiteľmi robila agentúra NielsenIQ, ktorá 2 000 respondentom v rôznych vekových kategóriách žijúcim v rôzne veľkých obciach ukázala v dotazníku logá a názov značky. Následne si spotrebiteľ vybral značku, ktorú považuje za Najdôveryhodnejšiu. „Niektoré kategórie, ako napríklad Detská výživa či Detské vitamíny, hodnotili len rodičia. Kategóriu Osobné automobily hodnotili len vodiči, Očné kliniky len ľudia, ktorí nosia okuliare, Krmivá pre psy a Krmivá pre mačky len tí, ktorí majú zvieratá a podobne,“ vysvetľuje Veronika Trembáčová, projektová manažérka marketingového programu Dôveryhodné značky 2021.

Množstvo nových víťazov
Jedinou značkou, ktorá si udržala svoju pozíciu v najlepšej trojke z predchádzajúceho roka, je JAR v kategórii Prípravky na umývanie riadu. Tá sa opätovne stala absolútne Najdôveryhodnejšou značkou, ktorej dôveruje 63,8 % respondentov. Pandémia a zmena nákupného správania na druhé miesto katapultovala značku TESCO v kategórii E-shopy s potravinami. Dôveruje jej 58,9 % spotrebiteľov a v tesnom závese nasleduje v kategórii Prípravky na močové ústrojenstvo Idelyn Urinal, ktorému dôveruje 57,4 % nakupujúcich.

Okrem zmeny poradia na prvých troch priečkach sa premiešali aj víťazi v jednotlivých kategóriách. V kategórii Pivá sa na prvé miesto dostal PILSNER URQUELL od spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko, ktorý vystriedal pivo Zlatý Bažant a dlhoročného víťaza kategórie Balených vôd, značku Rajec, predbehla značka MAGNESIA od spoločnosti Mattoni 1873. Značka DATART dominovala v kategórii Predajcovia elektroniky, kde vlani zvíťazila značka Nay. Výrazné úspechy zaznamenalo TESCO, ktoré okrem kategórie E-shopy s potravinami dominovalo aj medzi Predajcami potravín a taktiež značka F&F zvíťazila v kategórii Predajcovia odevov. Privátna značka TESCO sa navyše stala Skokanom roka. „V kategórii Voľnopredajné lieky na bolesť po prvý raz zvíťazil IBALGIN, ktorý vystriedal tradičnú Najdôveryhodnejšiu značku z predchádzajúcich ročníkov,“ dopĺňa Veronika Trembáčová. V mnohých prípadoch sa však značkám podarilo svoje prvenstvo z minulého roka obhájiť. Ide napríklad o TATRATEA v kategórii Alkohol, čokoládu MILKA v kategórii Čokoládové cukrovinky, ŠKODA v kategórii Osobné automobily či PEDIGREE a WHISKAS v kategóriách Krmivá pre psy a Krmivá pre mačky. Slováci celkovo zvolili približne 70 % rovnakých víťazov ako pred rokom.

Prieskum agentúry NielsenIQ zároveň identifikoval aj zaujímavé trendy v spotrebiteľskom správaní. Napríklad v porovnaní s rokom 2019 narástli až o osem percentuálnych bodov nákupy, ktorými ľudia dopĺňajú veľké zásoby, teda s rastom veľkosti nákupného koša sa zvýšilo aj vytváranie zásob. Prieskum na vzorke 2 000 spotrebiteľov zároveň ukázal, že 9 z 10 Slovákov verí, že ceny rastú, čo je výrazne vyššie číslo ako pri spotrebiteľoch v západnej Európe.

Výhoda pre značku
Okrem uznania od spotrebiteľov prináša zisk titulu Najdôveryhodnejšia značka 2021 aj nesporné benefity v oblasti marketingu. Organizátor marketingového programu spustí po celom Slovensku outdoorovú kampaň, ktorá bude spočívať v bilbordoch a polepoch na prostriedkoch mestskej hromadnej dopravy. Zároveň sa pripravuje aj inzertná B2B kampaň v časopise Tovar&Predaj s nákladom 10 600 kusov, B2C kampaň v časopisoch patriacich skupine Mafra Slovakia Print a inzercia vo Vianočnej prílohe časopisov Moja psychológia a Moje zdravie s celkovým nákladom 100-tisíc kusov.

O víťazných značkách sa každý dozvie aj vďaka PR zásahu v popredných online médiách aj na portáloch mediálnych partnerov, ktorými sú Startitup.sk, Teraz.sk, Dámska Jazda a iné. Značky budú viditeľné na sociálnych sieťach, v in-store rádiu v obchodného reťazca Tesco a na kongrese Samoška Východ a Samoška Západ.

Organizátor marketingového programu pripravuje v spolupráci s PR agentúrou na podporu viditeľnosti víťazných značiek rozsiahlejšiu kampaň, než pôvodne plánoval. Pandémia totiž stopla slávnostný galavečer, na ktorom mali byť vyhlásené mená víťazov. „Vzniknutá situácia nás mrzí, a preto sme sa rozhodli navýšiť marketingovú podporu víťazov. Trofeje im odovzdáme osobne a veríme, že sa na spoločnom odovzdávaní cien uvidíme o rok,“ vysvetľuje Veronika Trembáčová.

Logo Najdôveryhodnejšia značka 2021 môžu víťazi používať počas najbližších dvanástich mesiacov. Keďže veľmi dobre funguje ako nezávislé potvrdenie kvality či dobrá referencia, značky ho každoročne využívajú napríklad v rámci svojich vlastných marketingových kampaní, na stránkach sociálnych sietí, v reklamných letákoch, na obaloch výrobkov, ale napríklad aj v televíznych reklamách. Najpopulárnejšie je využitie loga v online marketingovej komunikácii , kde ho použili napríklad značky ICLINIC, TATRATEA, RE/MAX, IDELYN URINAL, VICHY, SATUR, ORBIT, PARALEN GRIP, DEICHMANN, NUTRILON a ďalšie. Značky, ktoré zvíťazili vo viacerých ročníkoch, môžu využiť kombinované logo s odkazom na počet ročníkov, v ktorých dokázali poraziť svoju konkurenciu.

 

Partneri programu:

Partner programu: Zväz obchodu SR

Odborní partneri: NielsenIQ, MN FORCE

B2C mediálni partneri: DámskaJazda.sk, Startitup.sk, Store Media, Teraz.sk, Webmagazín.sk, Webnoviny.sk, Woman.sk

B2B mediálni partneri: Systémy Logistiky, Tovar&Predaj

Špeciálni partneri: Email kampane, Wau Studio

 

PRÍLOHA č.1

ZOZNAM NAJDÔVERYHODNEJŠÍCH ZNAČIEK PRODUKTOV :

KATEGÓRIA ZNAČKA SPOLOČNOSŤ
ALKOHOL TATRATEA KARLOFF
AUTOMATICKÉ UPRATOVANIE KÄRCHER KÄRCHER SLOVAKIA
BALENÉ VODY MAGNESIA MATTONI 1873
ČISTIACE PROSTRIEDKY SAVO UNILEVER SLOVENSKÁ REPUBLIKA
ČOKOLÁDOVÉ CUKROVINKY MILKA MONDELEZ SLOVAKIA
DETSKÁ VÝŽIVA NUTRILON NUTRICIA
JOGURTY ZVOLENSKÝ ZVOLENSKÁ MLIEKAREŇ
KORENIE VITANA ORKLA FOODS ČESKO A SLOVENSKO
KRMIVÁ PRE MAČKY WHISKAS MARS SR
KRMIVÁ PRE PSY PEDIGREE MARS SR
MÄSO A ÚDENINY TAURIS TAURIS
MOBILNÉ TELEFÓNY A TABLETY SAMSUNG SAMSUNG ELECTRONICS CZECH AND SLOVAK
OSOBNÉ AUTOMOBILY ŠKODA ŠKODA AUTO SLOVENSKO
PAPIEROVÝ PROGRAM TENTO METSÄ TISSUE SLOVAKIA

 

PIVÁ PILSNER URQUELL PLZEŇSKÝ PRAZDROJ SLOVENSKO
PRACIE PROSTRIEDKY ARIEL PROCTER & GAMBLE
PRÍPRAVKY NA UMÝVANIE RIADU JAR PROCTER & GAMBLE
PRIVÁTNE ZNAČKY TESCO TESCO STORES SR
SUŠIENKY A OBLÁTKY SEDITA I.D.C.HOLDING
SÝTENÉ NEALKOHOLICKÉ NÁPOJE KOFOLA KOFOLA ČESKOSLOVENSKO
TABAKOVÉ VÝROBKY L&M PHILIP MORRIS SLOVAKIA
VEGETARIÁNSKE A VEGÁNSKE PRODUKTY GARDEN GOURMET NESTLÉ SLOVENSKO
VÍNA MATYŠÁK VÍNO MATYŠÁK
VLASOVÁ KOZMETIKA SCHWARZKOPF HENKEL SLOVENSKO
ZÁHRADNÁ TECHNIKA STIHL STÉNIA
ŽUVAČKY ORBIT MARS SR

 

ZOZNAM NAJDÔVERYHODNEJŠÍCH ZNAČIEK LEKÁRSKYCH PRODUKTOV :

KATEGÓRIA ZNAČKA SPOLOČNOSŤ
DERMOKOZMETIKA VICHY L’ORÉAL SLOVENSKO
DETSKÉ KRÉMY NA ZAPARENINY SUDOCREM TEVA PHARMACEUTICALS SLOVAKIA
DETSKÉ VITAMÍNY MARŤANKOVIA STADA PHARMA SLOVAKIA
DOPLNKY STRAVY NA IMUNITU IMUNOGLUKAN IMUNOGLUKAN
PRÍPRAVKY NA ALERGIU FENISTIL GLAXOSMITHKLINE CONSUMER HEALTHCARE SLOVAKIA
PRÍPRAVKY NA BOLESŤ CHRBTA, KĹBOV A SVALOV FLECTOR IBSA SLOVAKIA
PRÍPRAVKY NA BOLESŤ V KRKU STREPSILS RECKITT BENCKISER SLOVAK REPUBLIC

 

PRÍPRAVKY NA ČREVNÉ PROBLÉMY HYLAK FORTE TEVA PHARMACEUTICALS SLOVAKIA
PRÍPRAVKY NA GYNEKOLOGICKÉ PROBLÉMY CANESTEN GYN BAYER
PRÍPRAVKY NA KAŠEĽ MUCOSOLVAN SANOFI-AVENTIS PHARMA SLOVAKIA
PRÍPRAVKY NA KOSTI A KĹBY KAMZÍK CEMIO SWITZERLAND

 

PRÍPRAVKY NA MOČOVÉ ÚSTROJENSTVO IDELYN URINAL STADA PHARMA SLOVAKIA
PRÍPRAVKY NA NÁDCHU NASIVIN PROCTER & GAMBLE
PRÍPRAVKY NA STAROSTLIVOSŤ O PROSTATU PROSTENAL STADA PHARMA SLOVAKIA
PRÍPRAVKY NA ZAŽÍVACIE PROBLÉMY PANCREOLAN SANOFI-AVENTIS PHARMA SLOVAKIA
PROBIOTIKÁ BIOPRON STADA PHARMA SLOVAKIA
STAROSTLIVOSŤ O OČI VISINE JOHNSON & JOHNSON
VETERINÁRNE PRÍPRAVKY FRONTLINE BOEHRINGER INGELHEIM
VOĽNOPREDAJNÉ LIEKY NA BOLESŤ IBALGIN SANOFI-AVENTIS PHARMA SLOVAKIA
VOĽNOPREDAJNÉ LIEKY NA CHRÍPKU A NACHLADNUTIE PARALEN GRIP SANOFI-AVENTIS PHARMA SLOVAKIA

 

ZOZNAM NAJDÔVERYHODNEJŠÍCH ZNAČIEK OBCHODNÍKOV:

KATEGÓRIA ZNAČKA SPOLOČNOSŤ
ČERPACIE STANICE SLOVNAFT SLOVNAFT
E-SHOPY S POTRAVINAMI TESCO TESCO STORES SR
PREDAJCOVIA DROGÉRIE DM DROGERIE MARKT DM DROGERIE MARKT
PREDAJCOVIA ELEKTRONIKY DATART HP TRONIC ZLÍN

 

PREDAJCOVIA LIEKOV DR.MAX MIRAKL
PREDAJCOVIA NÁBYTKU IKEA IKEA BRATISLAVA
PREDAJCOVIA OBUVI DEICHMANN DEICHMANN-OBUV SK
PREDAJCOVIA ODEVOV F&F TESCO STORES SR
PREDAJCOVIA POTRAVÍN TESCO TESCO STORES SR
PREDAJCOVIA SPODNEJ BIELIZNE ASTRATEX ASTRATEX
ŠPORTOVÉ OBCHODY SPORTISIMO SPORTISIMO

 

ZOZNAM NAJDÔVERYHODNEJŠÍCH ZNAČIEK SLUŽIEB A INŠTITÚCIÍ

KATEGÓRIA ZNAČKA SPOLOČNOSŤ
BALÍKOVÉ SLUŽBY SLOVENSKÁ POŠTA SLOVENSKÁ POŠTA
CESTOVNÉ KANCELÁRIE SATUR SATUR TRAVEL
HOTELY HOTEL GRAND JASNÁ TATRY MOUNTAIN RESORTS
KLINIKY ESTETICKEJ MEDICÍNY INŠTITÚT ESTETICKEJ MEDICÍNY INŠTITÚT ESTETICKEJ MEDICÍNY
LYŽIARSKE STREDISKÁ JASNÁ TATRY MOUNTAIN RESORTS
NEBANKOVÉ SPOTREBITEĽSKÉ ÚVERY TESCO TESCO STORES SR
OČNÉ KLINIKY ICLINIC ICLINIC PLUS
POISŤOVNE ALLIANZ SLOVENSKÁ POISŤOVŇA ALLIANZ SLOVENSKÁ POISŤOVŇA
POSKYTOVATELIA INTERNETOVÝCH A TELEVÍZNYCH SLUŽIEB TELEKOM SLOVAK TELEKOM
REALITNÉ KANCELÁRIE RE/MAX SLOVAKIA TOP ESTATES
ZDRAVOTNÉ POISŤOVNE VŠEOBECNÁ ZDRAVOTNÁ POISŤOVŇA VŠEOBECNÁ ZDRAVOTNÁ POISŤOVŇA

 

Ďalšie zaujímavosti k programu nájdete v prezentácii, ktorá je ku stiahnutiu: TU

 

loga

Kontakt pre ďalšie informácie:

Veronika Trembáčová
projektová manažérka
mobil: +421 902 819 991
e-mail: veronika.trembacova@atoz.sk
www.doveryhodneznacky.sk

Spoločnosť Atoz Marketing Services sa od roku 1993 zaoberá B2B komunikáciou v oblasti retailu, logistiky, obalového priemyslu, farmácie a segmentu HoReCa. Zahraničné a domáce prieskumy ukazujú, že pri nákupe hrá jednu z najdôležitejších rolí dôvera v značku a preto spoločnosť Atoz Marketing Services organizuje nezávislý marketingový program Dôveryhodne značky. Tento rok sa uskutočnil 6. ročník na Slovensku a 7. ročník v Českej republike. Spoločnosť od roku 1991 organizuje aj marketingový program Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka, ktorý oceňuje najlepšie produktové novinky na slovenskom trhu.