
Z rôznych pochopiteľných dôvodov sú vo firemných „flotilách“ dominantné dieselové motory. Niektoré väčšie vozidlá sa s inou alternatívou ani nepredávajú.
Pravdou je, že aj pri osobných autách je často diesel uprednostňovaným variantom pre jeho ekonomickejšiu prevádzku v porovnaní s benzínovými motormi – ak, samozrejme, nepočítame hybridy.
DPF sa dokáže v určitej miere sám čistiť, no bez pomoci vodiča to nejde
Neodmysliteľnou súčasťou modernejších dieselových motoroch je aj filter pevných častíc (DPF). A práve tomuto zariadeniu sa teraz budeme venovať. Niekedy totiž dokáže narobiť vrásky na čele nejednému majiteľovi firmy. Nechceme teraz hádzať všetkých do jedného vreca, ale zrejme nikto nebude namietať, keď povieme, že vo všeobecnosti sa zamestnanci k firemným vozidlám správajú horšie, než k svojim vlastným. Potvrdia to aj správcovia vozových parkov vo firmách, ktorí neustále hľadajú náhradné autodiely podľa VIN.
A práve filter pevných častíc je na zanedbávanie starostlivosti náchylný. Pomerne rýchlo sa totiž zanáša. Vozidlá vybavené filtrom pevných častíc síce majú funkciu jeho regenerácie, počas ktorej riadiaca jednotka upraví chod motora tak, že sa dočasne zvýši teplota výfukových plynov nad hranicu 500 °C a zachytené čiastočky sa tak vo veľkej miere vypália, ale tá nefunguje bez súčinnosti vodiča v podobe zhruba 15 minútovej plynulej jazdy v stredných otáčkach so zaradeným vyšším prevodovým stupňom.
Čo robiť v prípade, keď sa DPF kompletne zanesie?
Ako sme už spomenuli, veľa ľudom na firemných vozidlách príliš nezáleží. Samozrejme, niekedy sa regenerácia DPF nedá absolvovať v plnom rozsahu aj kvôli situácii na ceste. Keď však tieto dva faktory spojíte, ľahko sa môže stať, že na firemných vozidlách budú filtre pevných častíc každú chvíľu zanesené v takej miere, že regenerácia už nebude účinná ani keby bola absolvovaná v plnom rozsahu. Pri jazde s takto kompletne zaneseným filtrom pevných častíc potom prichádza znížená výkonnosť vozidla a hrozí aj poškodenie motora.
Ak si potom skúsite na internete vyhľadať, aká je nového filtra pevných častíc cena, nepoteší vás to. Pri osobných autách je to zhruba 400 – 500 €, pri nákladných, ktoré majú motory s väčším objemom, to môže byť aj viac než 2 000 €. Lepšou alternatívou je repas DPF, ideálne za použitia certifikovaného zariadenia, ktoré filter pevných častíc zbaví aj inak neodstrániteľných nečistôt. Ten totiž stojí len zlomok ceny nového filtra pevných častíc. Zdroj obrázka: Autor: industryviews / Shutterstock.com