Nespávate dobre? Domnievate sa dokonca, že trpíte insomniou? Tento problém by ste nemali podceňovať a začnite ho riešiť čo najskôr. Spánok je jednou z najdôležitejších činností celého dňa, ktorá zabezpečuje regeneráciu jednotlivých orgánov, posilnenie obranyschopnosti tela a celkovú pohodu na psychickej aj fyziologickej úrovni. Prečítajte si nasledovných 6 odporúčaní, ktoré vám môžu pomôcť navodiť sladké sny.


spanok
1. Nepriateľ spánku – modré svetlo
Pred spaním nepoužívajte elektronické zariadenia. Monitory, mobilné telefóny, počítače, televízory alebo akékoľvek iné obrazovky sú zdrojom takzvaného modrého svetla, ktoré pôsobí nepriaznivo nielen na samotný spánok, ale na zdravie celkovo. Pokojnému nočnému odpočinku škodí tým, že naruší cirkadiánny rytmus organizmu tak, že zníži hladinu hormónu melatonín, ktorý je zodpovedný za kľudný spánok. Preto, ak večer, nebodaj v posteli pravidelne používate elektronické zariadenia s obrazovkou, bude u vás prítomné zvýšené riziko nespavosti. Cez deň zas rátajte so zhoršenou schopnosťou koncentrácie a vyčerpanosťou. Medzi používaním týchto predmetov a spánkom by mali uplynúť minimálne 2 hodiny.

spanok
2. Čím tmavšie, tým lepšie
V miestnosti, v ktorej spávate vytvorte úplnú tmu. Hormón melatonín (ktorý sme spomínali už aj v predchádzajúcej časti tohto článku) sa dokáže správne tvoriť iba v pri stopercentnej neprítomnosti svetla. Pred spánkom vypnite všetky lampy alebo elektronické zariadenia, z nich vyžarujúce modré svetlo na vás pôsobí aj vtedy, keď ich nepoužívate, len sú zapnuté. Zabečte aj to, aby vás nerušili svetlá z vonkajšieho prostredia. Pokiaľ na oknách nemáte žalúzie, ľahko ich nahradíte kvalitnými zatemňovacími závesmi. Pre ľudí, ktorí trpia nespavosťou, môže znamenať tento zdanlivo zbytočný bytový doplnok absolútnu záchranu.

spanok
3. Večerný tréning je ako kofeín
Nie je jedno ani to, čo robíte pár hodín pred večierkou. Ak si chcete zlepšiť kvalitu spánku, v tomto čase sa vyhýbajte takým aktivitám, ktoré na vás pôsobia stimulujúco, zrýchlia tep alebo vás aktivizujú.
Síce sa môžete domnievať, že energetické nápoje, káva a čierny alebo zelený čaj majú vo vašom živote výlučne len rituálnu rolu, v skutočnosti na vás vždy pôsobia aj vo fyziologickej rovine. Nech vás nemýli to, že po káve naďalej zívate, kofeín aj tak začne vo vašom tele pôsobiť a spánok bude plytký, možno aj prerušovaný. Ani s jedlom to nepreháňajte pri večeri, doprajte si radšej niečo ľahké a nie veľmi neskoro. Ďalším nepriateľom pokojného spánku je večerný šport. Ak máte výčitky svedomia za to, že cez deň ste neboli aktívni, intenzívny tréning si aj tak radšej nechajte na druhý deň. V neskorých hodinách dajte zelenú jedine upokojujúcim cvičeniam (joga, strečing alebo meditácia), vďaka tomu sa dobre vyspíte a ďalší deň budete mať viac energie dobehnúť to, čo ste včera zanedbali.

spanok
4. Denný tréning je ako večerná uspávanka
Jedným zo základných pilierov zdravého životného štýlu je pravidelný pohyb, zdravý životný štýl zas podporuje schopnosť kvalitného spánku. Keď začnete so športom, kvalita a intenzita spánku sa u vás zlepší približne po šiestich týždňoch. Neplatí to iba z dlhodobého hľadiska. Pokiaľ celý deň sedíte alebo v daný deň nemáte dostatok pohybu, vaše telo nebude tak silno túžiť po nočnom odpočinku.

spanok
5. Pohodlie je zdravé
Váš spánok nebude zdravý bez dostatočnej miery komfortu. Nie je jedno, na čom spávate. Matrac by sa mal prispôsobiť línii vášho tela, a mal by podopierať hlavu a chrbticu rovnomerne. Preferujte taký vankúš, ktorý nie je príliš vysoký, no jeho absencia môže rovnako negatívne pôsobiť na kvalitu spánku. Paplón si vyberajte podľa ročného obdobia. Len veľmi ťažko by ste sa mohli oddať pokojnému odpočinku spotení pod hrubou prikrývkou.
Čalúnená posteľ nepredstavuje trend len posledných rokov, mohli by sme skôr povedať, že zažíva opätovný rozkvet. Jej sila nespočíva len vo vizuálnom aspekte a navodení útulnej atmosféry, ale aj vo veľkej miere komfortu. Samozrejme vo veľkej miere záleží na tom, aký model si vyberiete, pred kúpou sa presvedčte o tom, či ste sa obrátili na overeného a skúseného predajcu. Na stránke matrachello.sk nájdete vynikajúce produkty, rôzne modely a kolekcie, do ktorých sa na prvý pohľad zamilujete.
Poznáte futon? Je to typ postele pochádzajúci z Japonska, ktorý je obľúbený najmä medzi majiteľmi malých spálni. Tradičná verzia futonu totižto pozostáva z 2 hlavných častí: matraca a paplóna, ktoré je možné zrolovať a odložiť do skrine cez deň. U nás je populárna najmä preto, lebo sa považuje za mimoriadne zdravú. Ak sa vám zatiaľ nepodarilo nájsť skutočný komfort v žiadnej posteli, určite dajte šancu futonu.

spanok
6. Pokoj ukrytý vo výživových doplnkoch
Dnes sú výživové doplnky bežnou súčasťou aj priemerných jedálničkov, už nie sú len výsadou športovcov. Vieme, že pri bolesti svalov pomáha horčík, že v chrípkovom období akútnu záchranu predstavuje vitamín C, že zárukou silných nechtov a krásnej pleti je zinok, no o tom, že aký výživový doplnok podporuje spánok, sa hovorí zatiaľ celkom málo. Ak však navštívite stránku gsklub.sk, uvidíte, že to nie je nič nereálne, a že keď váš organizmus kvôli niečomu nie je schopné si oddýchnuť spontánne, môžete mu pomôcť aj tabletkami s ingredienciami na prírodnej báze. Niektoré z nich sú dokonca účinné aj pri úzkosti a vnútornom napätí.

spanok
Zdroj fotiek: freepik.com