V súčasnosti je dostupných niekoľko platforiem, ktoré sa využívajú na komunikáciu medzi jednotlivcami aj skupinami. Možností je neuveriteľne veľa a „módne trendy“ sa menia aj v tomto smere. Kým ešte dve dekády dozadu boli veľmi populárne, aj na Slovensku, služby a platformy ako ICQ a „všetci boli na Pokeci“, dnes zisťujeme, že každému vyhovuje niečo trochu iné. Nové platformy a aplikácie musia teda vedieť reagovať nielen na všeobecný dopyt väčšiny užívateľov, ale zároveň aj byť pripravený na požiadavky jednotlivca.

  1. roky 20. storočia

Pamätáte si ešte jednu z prvých celosvetovo úspešných aplikácií – ICQ? Za skratkou slovného spojenia „I seek you“ (pozn. Hľadám ťa) sa skrýva aplikácia, v ktorej ste získali unikátne číslo užívateľa, mohli ste komunikovať s kýmkoľvek na svete, osloviť v podstate neznámeho človeka a začať si s ním písať. Najvyšší počet užívateľov mala aplikácia v roku 2001, kedy ich bolo 100 miliónov. Slovensko nespalo na vavrínoch a iba o rok neskôr ako ICQ spustil Milan Dubec Zoznamku a v roku 1999 dodnes jednu z najpopulárnejších stránok pokec.sk. Veľkou výhodou bolo, že stránky boli v slovenčine (pozn. zahraničné aplikácie sa v tomto čase neprekladali), užívateľom poskytovali viacero služieb súčasne – mail, chat na otvorených alebo súkromných fórach a tzv. RP (rýchle správy medzi jednotlivými užívateľmi). Napriek tomu v 90. rokoch u nás víťazili SMS správy, ktoré zaznamenali svoje vrcholné obdobie. Operátori pripravovali špeciálne „balíky SMS správy“, ktoré pomohli rozšíriť rýchle „písanie si“.

Mimochodom, v roku 2002 vydala česká skupina Tata Bojs skladbu Virtuální duet, v ktorej sa „venuje“ práve zoznamkám a ICQ.

 

2000 – 2009

Keď už bolo vyriešené, že si užívatelia môžu medzi sebou posielať správy a emotikony, prichádza v roku 2003 na trh aplikácia Skype a hneď na začiatku nasledujúceho roka spustil Mark Zuckerberg Facebook. Znie to možno ako sci-fi, ale naozaj začiatkom aktuálneho tisícročia nebol internet v mobile bežnou súčasťou a na internet sa väčšina ľudí pripájala len cez počitač. No odkedy sa internet stal súčasťou našich mobilov a neskôr smartfónov, rozvoj aplikácií sa doslova rozbehol. V tomto čase si užívatelia naplno užívali možnosti, ktoré moderné komunikačné aplikácie prinášali a trh sa mohol rozvíjať. Keď sme si zvykli písať si cez rýchle správy (či už vo forme SMS alebo cez počítačové aplikácie či internetové stránky), naučili sa telefonovať cez internet kamkoľvek na svete, zdieľať informácie na svojich profiloch na rôznych stránkach, nastal čas tieto služby prepájať.

 

2010 – súčasnosť

V priebehu poslednej dekády vzniklo nespočet aplikácií, ktoré slúžia na komunikáciu. Ich výpočet je otázkou pre internetových historikov, avšak charakterizuje ich najmä to, že nás robia dostupnými v každom jednom momente. Či už je to WhatsApp, Viber, Messenger, iMessage alebo akákoľvek iná aplikácia, vďaka dostupnosti „signálu“ a internetového pripojenia, odosielateľ správy hneď vidí, či správa bola doručená, či bola prečítaná a teda sa aj zvyšuje tlak na to, aby sme odpovedali a reagovali „rýchlejšie“. Bolo by zaujímavé zistiť, koľko aplikácií máte vo svojom smartfóne na komunikáciu. Bez toho, aby ste počítali samotné telefonovanie, prípadne SMS správy, tak tam v prípade „jabĺčkových“ užívateľov máte už vstavané iMessage, FaceTime, ďalej napríklad Skype, Viber, WhatsApp, Messenger, správy chodia cez sociálne siete (Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube) a mnohé ďalšie, mail nevyjímajúc.

Prečo teda uvažovať nad inou aplikáciou? Práve kvôli nadstavbe, ktorá užívateľovi pripraví vlastný spôsob komunikácie, nielen podľa predprogramovaných emotikonov, verzií „Páči sa mi“, ale umožní mu komunikovať tak, ako sám chce a pridať mu niečo na viac.

 

Mám svoj vlastný výraz a nebojím sa ho použiť

Užívatelia sú už naučení, že sa môžu kedykoľvek odfotiť a odoslať aktuálnu tvárovú reakciu cez niektorú zo spomenutých aplikácií. Nie vždy však máme možnosť a chuť si „urobiť“ novú fotogafiu, niekedy máme obvyklé výrazy, ktoré opakujeme a niekedy sa nám to presne hodí do textu. Slovenská aplikácia SKG Messenger napríklad umožňuje, aby si užívatelia vytvorili svoje vlastné Realmoji a tie posielali samostatne alebo priamo ako súčasť textu. Ak nemajú práve chuť odoslať svoj Realmoji, môžu si vybrať z niektorých, ktoré sú dostupné na stiahnutie.

Nedávno pridal svoje dva balíky fotografií aj Lukáš Pavlásek, herec divadla Nová scéna, slovenský „Borat“ a YouTuber. Lukáš má nezameniteľnú mimiku, jeho „hlášky“ bavia veľkú skupinu ľudí a zároveň sa nebojí zo svojich vlastných omylov urobiť konkurenčnú výhodu. V jednom z balíkov nájdu užívatelia napr. fotografiu s Lukášovým hlasom a slovom „embled“. „Keď sme robili jeden článok, tak som s redaktorkou komunikoval o tom, že by tam mohla dať moje video, aby to ľudia hneď videli. Ona mi povedala, že ‚dám ti tam embed‘… Lenže ja som to vôbec nevedel vysloviť a z embedu bol zrazu embled J. Teraz ‚embled‘ používam vždy, keď ja sám alebo niekto v mojom okolí hovorí suverénne o veciach, o ktorých nič nevie,“ vysvetľuje Lukáš.

 

Odoslanie správy v presne určenom čase

Málokto vie, že niektoré mailové aplikácie majú možnosť nastaviť čas odoslania e-mailovej správy na iný, neskorší termín. Niekedy máme napríklad večer čas, tak si pripravujeme podklady na ďalší deň, finalizujeme materiály, ktoré čaká uzávierka, ale nechceme byť dostupní „na zavolanie“. Vtedy si napr. v Outlooku môžete nastaviť oneskorené odoslanie správy a správa odíde až nasledujúci deň o 9:30, teda v pracovnom čase.

Predstavte si, že idete napríklad na dovolenku a niekto z vašich priateľov má v tomto čase narodeniny. V slovenskom messengeri SKG si viete vopred nastaviť správu s blahoželaním a aj termín, kedy má byť odoslaná a oslávencovi príde presne v termíne a vám nehrozí, že v daný deň zabudnete. Ďalšie možnosti ako túto funkciu využiť sú na kreativite jednotlivých užívateľov…

 

O projekte SKUNKAGA

Projekt SKUNKAGA je spoločným dielom Mareka Máchu a Karola Bajusa. V rámci tohto projektu spájajú nielen ambíciu presadiť sa v rýchlo rozvíjajúcom sa svete aplikácií a technológií, ale aj pomôcť pri rôznych environmentálnych projektoch. V súčasnosti pripravujú výsadbu nových stromov vo vybraných lokalitách na Záhorí, spolupracujú s OZ Mačka vo vreci, ktorej umožňujú získanie finančných prostriedkov na činnosť cez predaj realmoji v aplikácii SKG Messenger a mnohé ďalšie.

ZDROJ: SKUNKAGA