Obdobie, keď sa množia vírusy a baktérie, je v plnom prúde. Výživnou pôdou sú pre ne najmä predškolské a školské kolektívy, kde sa šíria rôzne respiračné a infekčné choroby prenášané kvapôčkovou cestou.

Základom toho, aby dieťa neochorelo, je posilnenie jeho obranyschopnosti. To by malo prebiehať šetrnejšie ako v prípade dospelých, pretože detské telo stále vyžaduje zdravý rast a neznesie toľko ako organizmus jeho rodičov.

Oboznámte sa s niekoľkými praktickými tipmi, ako posilniť detskú imunitu, ktoré ste zatiaľ možno nevyskúšali.

Tip č. 1: Choďte baktériám oproti
Imunitu nevybudujete tak, že dieťa úplne izolujete od možných nebezpečenstiev. Platí tu, paradoxne, presný opak. Ak má organizmus bojovať s rôznymi látkami a mikroorganizmami, ktoré ho obklopujú a ohrozujú, musí si na ne zvyknúť. A pretože bacily sa najčastejšie šíria vzduchom, je potrebné byť pri tom. Pobyt na čerstvom vzduchu, a to dokonca v každom počasí, je základom. Pravidelné prechádzky či radovánky vonku totiž prekrvujú sliznice dýchacích ciest, očí a uší, vďaka čomu si telo stavia pomyselné bariéry a škodliviny do tela nepúšťa. Na slnku do tela dokonca vstrebávame vitamín D, ktorý znižuje riziko vypuknutia ochorenia.

Tip č. 2: Saunujte sa aj s deťmi
Nielen slnečné svetlo, ale aj teplo zvyšuje obranyschopnosť detského organizmu. Vplyv saunovania na ľudské zdravie je všeobecne známy, ale vedeli ste, že saunu si môžu dopriať aj deti v nižšom veku, dokonca už dojčatá? Sauny pre deti bývajú špeciálne upravené a líšia sa od tých bežných pre dospelých. „Teplota v detskej saune je znížená a používajú sa jemnejšie prírodné esencie, napríklad pomaranč alebo ruža. V bežnej saune pre dospelých by mali deti byť v spodných poschodiach, kde je teplota okolo 65 °C. S pravidelným saunovaním, v ideálnej frekvencii raz týždenne, je možné začať už vo veku 3 mesiacov, ale väčší efekt má až pre deti vo veku 2,5 až 3 roky,“ hovorí Petr Pavlacký, riaditeľ akvaparku Aqualand Moravia.

Tip č. 3: Spite v miestnosti s teplotou maximálne 22 °C
Riadny odpočinok detské telo výdatne zregeneruje a dodá mu energiu na boj s bacilmi. Podľa odborníkov by dieťa do 3 rokov malo spať ideálne 12 hodín, dieťa do 6 rokov najmenej 10 hodín, starším deťom stačí 8 hodín. Miestnosť, kde dieťa spí, by mala byť dostatočne vetraná a vnútorná teplota by nemala presiahnuť 18 – 22 °C. Vhodný nie je ani príliš suchý a prehriaty vzduch, pretože ten vysušuje sliznicu, ktorá je vstupnou bránou baktérií do tela.

Tip č. 4: Stop pasívnemu fajčeniu
Detské telo je v porovnaní s dospelým náchylnejšie na vstrebávanie baktérií a škodlivých látok. Vedeli ste však, že korene rôznych ochorení, napríklad zápalu priedušiek, bronchitídy, alergie, astmy alebo zápalu ucha, môžu tkvieť aj v pasívnom prijímaní cigaretového dymu? Ten totiž obsahuje viac ako 4-tisíc toxínov, ktoré dráždia alebo likvidujú bunky v tele, znižujú obranyschopnosť, a detoxikačný proces, ktorý sa v organizme deje prirodzene, sa tým utlmuje.

Tip č. 5: Znížte deťom stres
Je dobré uvedomiť si, že nielen dospelí sú vystavení psychickej záťaži. Aj deti prežívajú svoje vlastné problémy, stres, obavy a ďalšie nepríjemné ťažkosti mentálneho charakteru. A je vedecky dokázané, že duševný stav ovplyvňuje fyzické zdravie všetkých vekových kategórií. Napríklad stres aktivuje tú časť nervového systému, ktorá bráni vzniku pocitu nebezpečenstva. Tým sa vyčerpáva a spotrebúva omnoho viac energie, ktorá sa uberá iným systémom tela, napríklad imunitnému. Ak duševná nepohoda trvá dlhodobo, imunita sa oslabuje. Ak je teda dieťa často choré, zamerajte sa aj na túto zdravotnú stránku. Zníženiu psychického napätia prospieva aktívny pohyb, relaxačné cvičenie, výdatná strava, hry, trávenie času s kamarátmi alebo záujmy podľa vlastného výberu.

Redakcia