Každú z nás život dennodenne skúša. Riešime nové výzvy, vyrovnávame sa s úspechmi aj prekážkami. Akým spôsobom prežívame vlastnú sebakritiku a ako sa s ňou dokážeme popasovať?

Niekto sa dokáže s vlastnou kritikou vyrovnať veľmi dobre, vie napredovať, pozná svoje silné a slabé stránky a dokáže ich prezentovať a predať tak, aby si splnil svoj cieľ, ktorý má v živote stanovený. Sú aj ženy, a je ich pomerne dosť, ktoré svoje slabiny analyzujú, čo môže spôsobovať, že nedokážu v niektorých situáciách napredovať.

Znižuje sebadôveru


Čo je to vnútorný kritik? „Každý človek ho má. Je to vnútorný prejav spojený s negatívnym prežívaním človeka znižujúcim sebadôveru. Vnútorný kritik je spojený s nereálnym vnímaním samého seba, bráni nám získavať sebadôveru, rozvíjať naše schopnosti a posilňovať vlastné hodnoty správnym smerom,“ hovorí Nora Lauková, psychologička.

Obmedzenia v osobnom živote
Bez sebadôvery ľudia nedokážu vnímať pozitívne prežitky a samých seba v pozitívnom svetle. „Slovenky sú expertkami na sebakritiku a nižšiu mieru sebadôvery. Vždy nájdu na svojom živote alebo práci niečo, čo ich zabrzdí,“ konštatuje N. Lauková. Z prieskumu Activia InSync vyplýva, že 84 % žien súhlasí s tvrdením, že je dôležitejšie byť spokojná sama so sebou, ako získať pochvalu od niekoho iného. Približne 60 % žien priznáva, že ich vnútorný kritik obmedzuje v osobnom živote viac ako čokoľvek iné. Pre 59 % žien je tento „lúzer“ prekážkou v práci. Prehnaná kritika nás limituje aj pri využívaní voľného času. Až 58 % žien tvrdí, že si neverili natoľko, aby vyskúšali niečo nové.

Ako skrotiť vnútorného kritika?

Niektoré ženy to robia tak, že si pripomenú, aké vnútorné hodnoty sú pre ne skutočne dôležité. Nora Lauková odporúča vytvoriť si zoznam bezpodmienečných hodnôt vlastného života, teda toho, čo chceme v živote dosiahnuť. S tým súvisí aj zoznam svojich reálnych schopností vrátane silných a slabých stránok. Ako ich vytvoriť? „V prvom rade sa nesnažte porovnávať a súťažiť s inými. Vlastnú dôležitosť nedosahujeme tým, že chceme byť lepší ako druhí alebo ich poraziť svojou dokonalosťou. Učíme sa nachádzať reálne hodnoty, ktoré sa skrývajú v nás. Len takto krok za krokom získame sebadôveru a vlastnú hodnotu. Sebadôvera je totiž ako kryštál, ktorého každú plochu denne vybrusujeme,“ konštatuje N. Lauková. Každú z týchto plôch vieme podľa jej slov vybrúsiť do dokonalosti vlastným sebauvedomením a reálnym poznaním našich slabých a silných stránok. „Spísaním vlastných hodnôt života a reálnych osobnostných schopností získate objektívny pohľad na seba. Následne už ide o stratégiu vašich krokov, do ktorých patrí zmena prístupu vo vnímaní okolia, potlačenie negatívnych myšlienok a využívanie asertívneho správania.“ Vo chvíli, keď stlmíte tento negatívny hlas na zdravú mieru sebareflexie, pomôže vám ako pomyselný kompas nájsť správnu cestu. Nič vám potom nebude stáť v ceste k dosiahnutiu svoj najvyšší potenciál, skúšať nové veci, byť úspešná v práci i vo vzťahoch.

Silu nájdete v sebe

Naučiť sa efektívne čeliť vnútornému kritikovi a strachu je spôsob, ako dosiahnuť v živote rovnováhu a byť v súlade sama so sebou. „Naučme sa spoznať samy seba, milovať sa také, aké sme, s dobrými vlastnosťami, ale aj tými menej príjemnými. V živote to nie je jednoduché, avšak ľudia, ktorí podliehajú negatívnym reakciám, týmto situáciám aj podľahnú. Znova a znova ich prežívajú a cyklicky sa im v živote opakujú. Chceme, aby bol každý deň nový a bez chýb. Preto je dôležité prehlbovať optimizmus,“ dodáva N. Lauková. K nastoleniu rovnováhy si môžete vytvoriť zoznam maličkostí.

  1. Tešte sa viac z vlastných úspechov.
    Vytvorte si zoznam aspoň troch úspechov denne a tie si zapisujte aj s prežívanými pocitmi. Aj nežné objatie či pochvala v práci je pozitívny úspech.
  2. Každý deň začnite s úsmevom a smejte sa čo najviac.
    Hľadajte čo najviac dôvodov na úsmev a každé ráno si povedzte, že „dnes bude úžasný deň, teším sa, že prežijem to alebo ono….“
  3. Prestaňte sa sťažovať, nepoužívajte negatívne frázy a odstráňte hnev.
    Ak prestanete vo svojom slovníku využívať negatívne slová typu, toto je zlé, hnevá ma to, tento človek je nepríjemný, hlúpy a podobne, začnete odstraňovať emocionálne parazity, ktoré vás oberajú o čas a energiu. Nahraďte negatívne frázy pozitívnymi alebo ich jednoducho zo slovníka odstráňte. Ak niečo môžete zmeniť, tak sa nehnevajte a zmeňte to. Ak nie, zabudnite na to, odpustite a choďte ďalej.
  4. Každý deň buďte vďační a motivujte sa.
    Každý večer sa pozrite na zoznam, ktorý ste si napísali a premietnite si aspoň jednu úžasnú vec, ktorá sa vám stala. Buďte za ňu vďační, pretože je jedinečná a už sa nezopakuje. Každá pozitívna spomienka motivuje prežívať ďalšie a ďalšie pozitívne chvíle. Pozitívne chvíle prinášajú možnosti robiť to, čo nás teší, zaujíma a baví. Tak to nájdite a venujte sa tomu každý deň aspoň chvíľku.
  5. Prevezmite zodpovednosť za svoje emócie.
    Váš postoj nie je ovplyvňovaný inými ľuďmi zvonku. To, aký postoj ste zaujali, je len dôsledkom toho, ako vnímate svet okolo, a nie toho, čo sa v ňom deje. Takže sa začnite rozhodovať a odmietať. Podľa seba, ako to cítite a potrebujete.

Čo je veľmi dôležité pri nastoľovaní rovnováhy, je uzatvorenie negatívnej minulosti. Keď sa budete stále pozerať dozadu, dopredu sa nikdy nedostanete. Takže sa zhlboka nadýchnite, aj niekoľkokrát, a začnite pozitívne vnímať seba a riešiť situácie a okolnosti. Ak to urobíte, práve ste vykonali prvý krok k dosiahnutiu svojej vnútornej rovnováhy.