Rodinná módna značka ROZBORA COUTURE s dizajnérskou atmosférou, preferuje krásu a kultivovanosť, nenápadný luxus a komfort v jedinečnom prevedení. Slow fashion filozofia aj vďaka nadčasovosti, kvalite a profesionálnemu spracovaniu, podčiarkuje osobnosť, šarm kúzlo, sebavedomie úspešných emancipovaných žien. 

Tvorcom značky je Richard Rozbora, ktorý na svojej ceste stavil na najsilnejšiu stránku odborného rastu – na vzdelanie. V roku 2001 albsolvoval University of the Arts London Central St. Martin´s. Vo svete módy pôsobí už od roku 1994. Ako hovorí, dizajn ho lákal od detstva a keď prišiel rad na štúdium, nad ničím iným nepremýšľal.

Hovorili sme s ním o móde, ženách a ich vzťahu k móde a tiež o slow fashion v móde.

 

Designer: Rozbora Couture, unknown model

 

Aký majú Slovenky vzťah k móde?
Určite veľmi pozitívny. Slovenky mali už aj počas socializmu väčší vzťah k móde, ako napríklad Češky. Naše ženy majú vyberanejší vkus, aj keď Slovensko sa samozrejme triešti a vznikajú rôzne vlny obľúbenosti módy. Niekomu viac sedí alebo imponuje gýč, iný má radšej minimalizmus. Ja som zástancom niečoho medzi prirodzenou ženskosťou, jednoduchosťou, nositeľnosťou a vyvarujem sa extrémnemu androgénnemu pohľadu na módu a gýč je pre mňa tiež neprijateľný.

Designer: Rozbora Couture,

Slovensko je Bratislava a zvyšok. Keď sa pozrieme na mainstremové značky, v ich ponuke prevládajú čierna, šedá, tmavomodrá, čo môže pôsobiť fádne.
Nemyslím si, že Slovenky sú fádne v porovnaní s okolitými štátmi. Tieto farby sú veľmi obľúbené, klasické a praktické, aj keď na druhej strane je pravda aj to, že Slovenky chcú nosiť svieže a farebnejšie veci. Tieto farby sú však ľahko kombinovateľné a ženy si farebnosť vynahrádzajú mejkapom, napríklad v podobe rúžu výraznej farby. Pohľad kombinovateľnosti a tiež ekológie začína byť stále dôležitejší. Nadvýroba je tak tak obrovská a rýchla móda zaťažuje životné prostredie. Nemyslím si, že je trendové mať každý deň nové tričko.

Designer: Rozbora Couture,

Nie ste módny salón. Na akom princípe fungujete?
Usporadúvame módne prehliadky, úvodná je vždy na Vienna Fashion Week, kde budeme už siedmy rok, prezentujeme našu módu aj na Slovensku a máme partnerské butiky, kde sa predávajú naše modely. Novinkou je zavedenie ateliérového predaja tzv. Boutitique on the mand. Funguje to tak, že na našich webových stránkach si klientka dohodne termín a vyberie si z hotových vecí. Sme schopní upraviť model na mieru, aj dať ušiť model v inej veľkosti alebo úprave, avšak nešijeme na mieru tak, že by niekto prišiel s fotografiou, že takto to chcem ušiť. Nevenujeme sa šitiu na objednávku, aj z toho dôvodu, že pre nás vyrábajú firmy v ČR a SR a toto by bolo náročné.

Designer: Rozbora Couture,

V čom je tento model výhodnejší?
Každý model má svoje výhody aj nevýhody. Nemôžeme ponúkať šitie na mieru, čo je možno nevýhoda a výhoda spočíva v spracovaní, dodávkach, cenotvorbe.

Keď sme pri tej cenotvorbe, ženy majú stále nejakú obavu ísť si kúpiť oblečenie k návrhárom, nakoľko majú pocit, že za každým modelom je astronomická cena. Ako je to u vás?
Tým, že chceme zaviesť Boutique on the mand v ateléri, tak ponúkame celú škálu modelov, a to aj vo výhodnejších cenách. Razíme cestu slow fashion, čiže nepresadzujeme outlet alebo výpredaje, ale určité zvýhodnenie cien. Organizujeme aj dni otvorených dverí, kedy sa k nám prídu pozrieť aj ľudia, ktorí o nás predtým nepočuli, zaujímajú sa a zisťujú, aké sú možnosti. Na Slovensku je veľmi drahá výroba, ale na našich modeloch astronomické ceny nanájdete. Jednotlivé modely sú v niekoľkých veľkostiach a farebných prevedeniach, takže sú oveľa dostupnejšie. Máme aj tzv. kusovky, ale aj pri nich tie ceny nie sú astronomické.

Designer: Rozbora Couture

Kto sú vaše klientky?
Sú to buď neznáme dámy, ktoré nakupujú v partnerských butikoch, ale vo väčšine prípadov sú to samostatne zárobkovo činné ženy – architektky, majiteľky firiem a aj mladé dievčatá. Máme širokú škálu zákazníčok, stále sú to však ženy, ktoré chcú byť ženské, rešpektované ako ženy a ktoré netúžia po vyzývavosti. Myslím si, že sú to ženy, ktoré si vážia samé seba.

Návrhár je v určitom zmysle aj psychológ. Keď príde žena a chce si kúpiť niečo, čo jej nesedí, dokážete jej to povedať?
V takom prípade jej dám vyskúšať niečo, o čom si myslím, že sa jej bude hodiť, aby sa videla v inom svetle alebo pohľade. Dosť často mi to funguje. Viem celkom dobre odhadnúť, aký typ oblečenia má žena rada a či dokáže zmeniť názor. Dizajnérske kúsky sú také, že žena by po nich mala túžiť, a chcieť ich nosiť každý deň a to až do zničenia a nemali by vyjsť z módy. V šatníku by takýto kúsok mal vydržať dlho. Ja mám napríklad jednu dizajnérsku bundu už asi deväť rokov a vždy keď si ju oblečiem, každý sa pýta, či je nová. Je to ekonomické a ekologické a ako hovoria naše staré mamy, nie sme takí bohatí, aby sme kupovali lacné veci. Tak, na otázku hovorím, že ak dáme nie úplne niečo svedčí, viem ju „odlákať“, ak však po tom konkrétnom kúsku túži, a dobre sa v ňom cíti, je to jej rozhodnutie. Dobre sa cítiť v oblečení je to najdôležitejšie a preto aj móda ustúpila od diktatúry. Ľudia sa musia cítiť pohodlne.

Designer: Rozbora Couture

Myslíte si, že ženy sledujú módne trendy? Nemalo by to byť skôr tak, že žena by si mala nájsť svoj štýl?
Trendy ženy sledujú niekedy viac, ako je potrebné. Žena, ktorá má osobnosť, si pokojne môže obliecť niečo, čo nie je podľa môjho vkusu, a pritom v tom vyzerá a cíti sa fantasticky. Móda nie je striktná a mala by osobnosť každej ženy odzrkadľovať zvonku aj zvnútra. Ja vyrábam svoju predstavu, ale tiež je to služba.

Designer: Rozbora Couture, 

S ktorými materiálmi pracujete najradšej?
Úplne od začiatku sú to hodváb, vlna, úplety zo 100 percentnej Merino vlny – všetko sú to prírodné materiály, jedinou výnimkou sú teraz trendové plisované sukne, ktoré musia obsahovať aj syntetiku. Aj tieto sukne by však mali vydržať v šatníku niekoľko sezón a našťastie tomu tak aj je. Plisované sukne sa stále vracajú, aj keď majú rôzne obmeny, dĺžky, rôzne druhy plisov, či materiálov.

Aká bude vaša móda na jar a leto?
Určite sú to opäť ľahké hodvábne šaty, sukne, máme niekoľko kvetovaných typov modelov, trenčkoty, plisované sukne v rôznych farbách a variáciach. Mám radšej tlmené farby, nakoľko ženy si radi kupujú doplnky. Ak bude žena oblečená napríklad v šedom a dá si k tomu cyklamenovú kabelku, vznikne nádherný outfit.

Ktoré ženy sú „ohybnejšie“ pokiaľ ide o módu? Aj vám sa zdá, že dnešné štyridsiatničky sú v podstate mladé a iné, ako boli štyridsiatničky kedysi?

Dnešná 40 ročná žena je mladá, aj 50 ročné ženy vyzerajú úžasne. Byť pekná je jedna vec, ale dobre vyzerať je absolútne úžasné. Napríklad Talianky. Počas štúdia som bol na veľtrhu módy v Miláne a tie ženy neboli vyslovene pekné, ale vyzerali neskutočne dobre a to je takým mojim cieľom. Každá žena môže vyzerať dobre. Nie každá má dokonalé krivky, pleť, pery, ale môže vyzerať fantasticky.

Znamená to, že v modeloch prihliadate aj na také veci, ako zakrytie bruška, či širších bokov napríklad?
Jednoznačne. Presadzujem, že sa každá žena má dobre najesť. Aj keď sme robili svadobné šaty, boli také, aby sa mohla najesť aj nevesta. Nie som zástancom obezity ani anorexie. Podľa mňa je normálny zdravý životný štýl s filozofiou vyzerať a cítiť sa dobre a nechať cítiť sa dobre aj ostatných.

Designer: Rozbora Couture,

Ste zástancom slow fashion, kvalitných prírodných materiálov a kúskov, ktoré sa dajú dobre kombinovať…
A zamilovať sa a kúpiť si raz za pol roka alebo raz za rok. Máme klientky, ktoré prídu raz za rok, niečo si kúpia a cítia sa v tom neskutočne dobre. Nemajú potrebu mať v šatníku veľa lacných handričiek. A tento trend sledujem aj u mladých žien.

Dalo by sa teda povedať, že ide vpred systém kapsulového šatníka? Je to pomerne nový názov niečoho, čo tu je už veľa rokov. V čom spočíva jeho princíp?
Kapsulový šatník by mal byť základom každej skrine. Tvoria ho čierny kostým, biela blúzka, nohavice, sukňa, sako, kabát, a všetky tieto prvky sú kombinovateľné spolu. To je základ. Keď má žena náladu na farbu, dokúpi si napríklad žltú blúzku. Kapsulový šatník však zostáva, žena si len kúpi niečo iné a strieda doplnky. Kapsula by sa mala skladať z kvalitných materiálov. Napríklad kašmírový kabát, čierny bavlnený kostým, ideálne trojkomplet (nohavice, sukňa, sako) a to by malo byť kupované naraz, nakoľko čierna sa nedá doladiť. Keď má žena takto vyskladaný šatník a príde nejaká udalosť (svadba, pohreb, pohovor), stále si má čo obliecť. To je v krátkosti princíp kapsulového šatníka.

Designer: Rozbora Couture, unknown model

Ako na Slovensku ženy podľa vás pristupujú k móde a na čom by sa prípadne dalo ešte popracovať?
Keď porovnanávam iné krajiny, tak Slovensko a Česko začali veľmi pozitívne pristupovať k móde, už aj tým, že podporujú slovenský dizajn. Nemám ženám čo vytknúť, skôr som vďačný, za to, že sú takéto. Na čom by sa možno dalo popracovať je vyšší rebríček, z ktorého by sa ženy mali na seba pozerať. Mali by začať skúšať módu alebo materiály, z ktorých majú obavy. Často sa stretávam s tým, že majú obavy z hodvábu alebo Merino vlny. A potom, keď si kúpia svoju prvú hodvábnu blúzku, tak sa jej nevedia nabažiť. Napriek tomu ale tvoria 70 percent ženského šatníka syntetické materiály, z čoho vzniká aj veľa zdravotných problémov.

Ekológia a prírodné materiály v módnom biznise je veľká téma.
Snažím sa ľudí edukovať ja aj mnoho mojich kolegov, ale potom neviem, kde sa to zlomí. Hodváb a vlna napríklad majú veľkú samočistiacu schopnosť. Ľan je v Talianku veľmi uznávaný, u nás je považovaný za pokrčený. Ľan, ktorý je vyžehlený a sekundárne pokrčený je však niečo iné, ako pokrčený zo sušičky. Aj z hľadiska vlastného zdravia odporúčam uprednostňovať pri oblečení prírodné materiály.

Ktorý zo svetových návrhárov je vám srdcu blízky?
Je ich viac, patrí k nim určite Karl Lagerlfeld, ktorý mal udržateľnú víziu vo svojej móde. Mal som tú česť byť v ateliéroch Viviene Westwood, ktorú považujem za geniálnu dizajnérku. Ona je „uletená“, avšak je na nej fascinujúce, že keď si zoberiete každý kúsok odevu, tak je nositeľný. Spracovanie jej sák, či integrácia korzetov do zvrchných odevov sú fascinujúce. Strihovo a technologicky sú tieto modely nositeľné. Na prehliadke to môže vyzerať inak – prehnane a uletene. Aj ja ako dizajnér mám inú predstavu o prehliadke, ale tým, že ženy chcú vidieť, ako by mohli vyzerať, je žiadané, aby bola prehliadka čistá. Uletených vecí je dosť, aj keď vo svojej podstate také nemusia byť. Dotvára to styling a všetko okolo toho.
Andrea Hinková – Tarová

 

Designer: Rozbora Couture

Designer: Rozbora Couture, 

photo: reefe | www.reefe.sk

photo: reefe | www.reefe.sk

photo: reefe | www.reefe.sk