Bolesť chrbta

Pokiaľ tiež patríte medzi ľudí, ktorí väčšinu dňa presedia v kancelárií, nešportujú a navyše ignorujú rady pre správne držanie tela, určite vás už navštívila nepríjemná bolesť chrbta. Tú aspoň raz za život zažije až 80 percent z nás. Problém samozrejme nastane vo chvíli, kedy sa z nej stane chronická záležitosť.  Bohužiaľ si za to môžeme sami.

Nekonečný kontakt so stoličkou je jedným z hlavných strojcov mnohých zdravotných ťažkostí. Kvôli ochabnutosti chrbtového a brušného svalstva z nedostatku zdravého pohybu nie sme schopní udržať naše telo v správnej polohe. Drobnosti ako nesprávne nastavené operadlo na našej pracovnej stoličke a nevhodné nastavenie výšky monitoru tieto ťažkosti prehlbujú.

Častá príčina pracovnej neschopnosti

Fakty sú alarmujúce: dve tretiny zamestnancov majú sedavé zamestnanie a takmer všetci sedia nesprávne. Viac ako polovica dospelých má ťažkosti s bolesťami chrbta spôsobené nesprávnym držaním tela, sedením v kancelárii a prácou za počítačom. IT revolúcia nám síce v mnohom zjednodušila život, ale zároveň nás ženie do veľmi nezdravého spôsobu zaobchádzania s našou telesnou schránkou.

 

Vytvorte si zdravé pracovné prostredie

Sedací maratón si zjednodušíte správnym usadením a dobre zmeraným pracovným priestorom. Pracovný stôl by mal byť asi 80 cm vysoký, k nemu približne 50 cm vysoká stolička, ktorej operadlo je v deväťdesiatstupňovej zvislej polohe voči sedadlu. Horná hrana obrazovky musí byť v úrovni vášho čela. Prispôsobte nastavenie stoličky a počítača vašej výške. Pri práci sa nehrbte, permanentne zasunutá hlava medzi ramenami a zovretý hrudník môžu vyvolať migrény, závraty, stuhnutosť šije či zhoršené dýchanie.


Väčšinu nášho aktívneho života presedíme

Každé ráno začíname tým, že si sadneme k raňajkám. Nasleduje cesta do práce, či už v aute alebo hromadnej doprave, opäť väčšinou v sede. V práci si posedíme ďalších niekoľko hodín a nasleduje rovnaká cesta domov. Pokiaľ si vyrazíme s priateľmi, opäť si sadneme nad dvojkou vínka. Doma si potom väčšinou ešte sadneme k televízoru, a ideme spať. Za život presedíme desaťtisíce hodín. Aby ste sa udržali fit, musíte zdravý postoj k životu udržiavať po celý deň a pri všetkých aktivitách. Na negatívne následky dlhodobého sedenia nemá totiž obyčajná hodina tréningu žiadny vplyv.

Bolesť chrbta


Pomôžte nájsť vášmu telu správny systém

Väčšina z nás utišuje bolesť chrbta analgetikami, tie však nevyriešia príčinu bolesti. Navyše nesú so sebou negatívne vedľajšie účinky. Aby vás chrbát prestal bolieť, musíte sa mu začať viac venovať. Začnite tým, že ho narovnáte. Fyzioterapeut vám síce chrbát jednorázovo vyrovná, ale pokiaľ sa vrátite k starým zlozvykom, nepomôže vám ani svätená voda. Aby sa vaše telo narovnalo, pokiaľ možno čo najviac prirodzenou cestou, musíte sa v priebehu celého dňa viac hýbať.


Pravidelný pohyb

Vstaňte od televízora, vystúpte z auta, uvoľnite miesto seniorom v mestskej hromadnej doprave. Pravidelný pohyb je veľmi dôležitý, napriek tomu vás však hodina chôdze či cvičenia denne nespasí. Skúste ísť s priateľmi namiesto do vinárne na menšiu prechádzku do parku. Nielenže si na čerstvom vzduchu lepšie vyčistíte hlavu, zároveň si tiež ponaťahujete celé telo. Pri sledovaní televízora si zase miesto leňošenia na sedačke môžete urobiť pár cvikov na posilnenie chrbtového a brušného svalstva. Práve tieto svalové partie totiž držia vašu chrbticu, a tým pádom celé telo, pokope.


Vplyv na kĺby

Kvôli nesprávnemu držaniu tela sa naše svaly dostávajú do nerovnováhy a postupne sa skracujú. To má za následok, že začneme niektoré časti nášho tela nadmerne zaťažovať. Dlhodobé vychýlenie nášho tela do nezdravej polohy má tiež vplyv na naše kĺby. Tie sa kvôli nesprávnemu postaveniu degenerujú a mení sa ich štruktúra. Pokiaľ sa dostanete do tohto štádia, už často nie je cesty späť. Z tohto dôvodu je potrebné naše telo nepretržite fixovať do správnej polohy, aby sme ho nepreťažovali.