Príprava mojej postavy na leto 2018 trvala 15 mesiacov. Čítate správne. Viac než rok som spoznávala svoje telo a hľadala to správne riešenie, aby som si mohla obliecť bikiny bez výčitiek, že tu a tam niečo trčí. Keď sme sa o tomto článku rozprávali so šéfredaktorkou, tak sme mu pridali dva, teraz už priznané, ďalšie odkazy – doprajte si čas na omyly a nežeňte sa za dokonalosťou.

Vždy je dobré si na začiatok povedať, kde vznikol problém. Dnes s odstupom si viem priznať, že som sa nestravovala správne. Nie preto, že mi moje jedenie išlo okamžite do bokov, brucha a zadku, ale preto, že jedlo nebolo palivo pre veci, ktoré som chcela robiť, ale pravidelne som sa dostávala do stavu, ktorý sa niekedy nazýva „food coma“. 

Uspáva strava?

V podstate som prestala obedovať, pretože obedom sa moja pracovná efektivita skončila. Až posledné mesiace ma naučili, že nie to, že som jedla na obed, spôsobilo, že sa mi chcelo spať. Spôsobila to strava, ktorú moje telo nedokázalo efektívne premeniť na palivo a tak ju ukladalo do zásob. A kombinácia nemáš palivo a robíš si zásoby sa rovná stavu food coma. Napriek tomu som sa držala „v hladine“ spokojnosti, veľkosť bola fajn, tých 5 kíl, ktoré každá z nás chce dať dole, som nebrala ako niečo mega urgentné, čo treba riešiť, veď to vlastne ani nie je toľko vidieť. A priznajme si, niekedy sa nám proste nechce držať diétu.

Zlomový okamih

Zlom nastal v čase, kedy som opakovane prešla liečbou, ktorá spôsobila výrazné zavodnenie a pribratie na váhe. Predstavte si, že za dva mesiace priberiete 8 kíl. Potom dve kilá ťažko polroka chudnete. Potom opäť priberiete 8 kíl. Potom opäť dáte jedno dole. Potom ešte dvakrát to isté v zjemnenom režime. Stojíte pred zrkadlom a rozmýšľate, kde sa tých 20 kíl objavilo. Vo svojej nerozvážnosti som skúsila všetko „rýchle“, čo v minulosti fungovalo – 13 dňová mliečna diéta, detox s javorovým sirupom na štýl Beyoncé. Lenže to nefungovalo. Vždy po skončení som bola „ľahšia“ o 0,5 kila. Áno, drastický režim, veľa odriekania a výsledok nulový. Navonok som sa tvárila, že je všetko v poriadku. Vnútorne to bol ťažký boj. Všetko zlomila jedna fotografia. V časopise. Moja. Nasledovala porada pri víne a jej výsledkom bol osobný tréner a moje predsavzatie, že dám svojmu telu čas, aby sa váhy zbavilo svojím tempom a ja sa budem držať toho, že urobím všetko pre to, aby som mu pomohla.

Cesta k novému telu

Som človek, ktorý potrebuje základné pravidlá a v rámci nich tzv. voľné pole pôsobnosti. Jeden z najúčinnejších režimov na chudnutie, ktoré som v živote udržiavala aspoň nejaký čas, bola Dukanova diéta. Pred svadbou to bola veľmi silná motivácia, a tak nebol problém držať sa striktných pravidiel. Tento režim mi vyhovoval v rovine, že sa neobmedzujem množstvo jedla. Skrátka, keď som hladná, môžem si dať čokoľvek z „dovolených“ potravín. Po minulej skúsenosti som si však povedala, že nebudem striktne trvať na verzii „bez tuku a bez cukru“. Skrátka, som slaninový typ. Začínala som na prevažne bielkovinovej strave, obľúbila som si šaláty s grilovaným syrom. Neskôr som už aktívne vyhľadávala jedlá pre „fitnesákov“, ktoré majú vysoký obsah bielkovín a nahrádzajú bežnú stravu. Istý čas som mala pizzové obdobie, neskôr palacinkové (to mi zostalo), potom pečivové… všetky tieto veci sa dajú kúpiť v „diétnej“ verzii a netreba si s tým potom veľa lámať hlavu. Keď sa spätne pozerám na krivku, tak trvalo približne 6 mesiacov, kým som schudla prvých 10 kilogramov. Nebola som hladná, nechýbali mi „bežné potraviny“, all inclusive dovolenku som strávila na praženici, syre, zelenine, proteínovom chlebe a proteínovej „nutelle“. Potom prišla fáza stagnácie a prvých vedomých i nevedomých veľkých chýb.

Stagnácia

Koncom leta sa ručička váhy zastavila a hýbala veľmi pomaly. Letná sezóna priniesla so sebou aj trochu bieleho vína, jeseň pre zmenu fast food vo forme orieškových masiel, zimné obdobie aj prvé „oficiálne“ cheat jedlá. Takto spätne už viem, že:

  • nemusím jesť 5x denne, ale musím sa stravovať tak, aby som si dávku kalórií rozložila na minimálne 2 alebo 3 porcie.
  • nestačí si povedať, že dané jedlo má veľa bielkovín a len zdravé tuky, ak je niečoho veľa a vedome popierať fakt, že to má aj slušnú dávku sacharidov (dočasné zbohom pre kešu maslo)
  • zelenina (najmä listová a zelená) je skvelá vec (objem, ktorý máte na tanieri vs pomer kalórií / sacharidov)
  • môžem urobiť chybu, aby som sa poučila a neskôr ju nezopakovala

Prekonajte priberanie z omylov

Stagnáciu, prípadne priberanie z omylov, treba prekonať. Každý pri svojom chudnutí urobí nejaký ten omyl, podľahne pokušeniu. Čo robiť, ak ste v tejto fáze?

  • pamätajte si, koľko energie a úsilia ste už do tohto momentu vložili do svojho chudnutia a nájdite silu pokračovať
  • ak ste začali meniť šatník a staré veci sú vám už veľké, tak ich dajte zo skrine preč
  • odpustite si „prehrešok“ a nezajedajte ho iným jedlom
  • obujte si tenisky a vyrazte na prechádzku
  • netýrajte sa, ak ste mali výnimočne silnú potrebu na niečo sladké / tučné / smotanové …, potom to bol signál tela, že niečo z toho potrebuje

Tesne pred cieľom

V apríli som potvrdila účasť na dovolenke s Dámskym klubom v Turecku. Tešila som sa na zostavu s Bibou Ondrejkovou, Karin Majtánovou, TWiiNS a mnohými ďalšími úžasnými ženami. No v hlave som stále mala, že treba dať 5 kíl dole. Proti všetkým presvedčeniam, že to za 6 týždňov nemôžem dať, veď teraz ledva bojujem s tými dvoma, ktoré som nabrala, som si povedala, že musím. Na každého platí niečo iné. U mňa je to matematika. Jednoduchá rovnica – príjem musí byť nižší ako výdaj. Tak sa poďme pozrieť na to, čo vďaka výdobytkom modernej techniky a internetu viem:

  • denný bazálny metabolizmus mám na priemernej úrovni 1 400 kcal
  • v priemere za týždeň k tomu môžem pripočítať cca 300 kcal (áno, veľa cestujem autom a cvičím len raz do týždňa)
  • tomu zodpovedajú aj tabuľkové prepočty, že denný príjem v strave by mal byť na úrovni 1 650 kcal (to znamená, že si dokážem udržať váhu)
  • 1 kilogram tuku je približne 7 200 kcal
  • prílišná redukcia prijatých kalórií spôsobí spomalenie metabolizmu

Na týchto pár týždňov som teda nasadila do hry nových spoluhráčov – aplikáciu Kalorické tabuľky a veľkú zásobu rôznych príchutí bez kalórií. Tabuľky mi ukázali aj tretie jedlo dňa a návrat kráľa, kešu masla. Keď som teda večer nemala naplnený objem kalórií, tak som si ich doplnila mojou malou neresťou. Zvolila som stratégiu tzv. sacharidových vĺn a výsledok sa dostavil. Týždeň pred odchodom som bola na stanovenom cieli.

A som vlastne v cieli?

Neviem, stále mám pocit, že ešte tu a tam by som zo seba ukrojila. Zároveň však viem, že existujú uhly fotografie, kde sa sama seba pýtam: „Kde mám brucho?“, ale existujú aj fotografie verzia „toto bez photoshopu von nedám“. Určujúce je však pre mňa niečo úplne iné, a to sú veci, ktoré som sa o sebe za toto obdobie dozvedela:

  1. Dávam si veľké ciele. Do nich však prichádzam postupnými krokmi a keď zakopnem a spadnem, tak sa musím zdvihnúť a ísť ďalej. Sinka na kolene je len dôkazom, že som to nevzdala.
  2. Dokážem čokoľvek, čo budem chcieť a na čom budem pracovať. Pokusov schudnúť bolo viac než dosť a nakoniec som to dala!
  3. Či už je to fotografia, nevhodný komentár, či pripustenie samotného faktu „som tučná“, ten pocit treba mať na pamäti vždy, keď hrozí, že to vzdáme.
  4. Nezmenila sa len moja postava, ale aj hlava. Viac si vážim samú seba, lebo viem, že je mi teraz lepšie ako to bolo predtým. Napriek všetkým informáciám o tom, ako dlho bude trvať, kým sa telo zbaví nánosov z liekov, som to dala skôr a vybojovala som si zdravšie telo, z ktorého mám úprimnú radosť.

Moje leto 2018

Dovolenku s dievčatami v Turecku mám za sebou. Týždeň som nepoužívala aplikáciu, neriešila dovolené / zakázané potraviny. Dala som si aj hranolky, aj pečivo s maslom o polnoci … no v rozumnej miere a v kombinácii so zeleninou alebo som na druhý deň zjedla trochu menej. Iba pocitovo. Veď som na dovolenke. Zároveň sa musím priznať, že záver dovolenky výrazne poznačila moja práca, ktorá ma dostala do mierneho stresu, takže finále bolo v kombinácii hamburger, hranolky a kola. Po prílete som mala približne hodinu a pol na to, aby som vyložila kufor a zbalila sa na týždeň do Košíc na 26. ročník Art Film Fest-u. Bez ľadu a skladu som nahádzala všetko, čo mi napadlo (a áno, veľa vecí mi chýbalo) a prihodila som aj pár vecí na zdravé papanie, veď po týždni „nekontrolovania sa“ bude treba nabehnúť na „čistý režim“ čo najskôr. Človek však mieni a niekto hore to mení. Skrátka, nie je možné dodržiavať striktný režim, iba sa držať nejakých základných pravidiel. Pre mňa to bolo dodržanie kalorickej hodnoty podľa tabuliek. Festival som prežila minimálne trikrát na vyprážanom syre s hranolkami a tatárskou omáčkou, boli aj bryndzové halušky aj bryndzové pirohy a aj ochutnávka dezertov v podobe panna cotta, čokoládová pena či brownie. 

O to väčšie bolo moje prekvapenie, keď som sa odhodlala postaviť na váhu, aby som zistila, ako moc striktná musím byť do ďalšej dovolenky, ktorá bude o 10 dní… schudla som ďalšie kilo.

Pripravte sa na leto … 2019

Moja cesta k letnej sezóne trvala viac ako 15 mesiacov. Ak teda myslíte svoju premenu dlhodobo a udržateľne, začnite dnes premýšľať nad letom 2019. A nielen nad ním. 

  1. Doprajte si čas nájsť správny režim pre vaše telo, lebo je jedinečné a môže naň fungovať niečo iné, ako fungovalo na moje. Dostatok času vám dá priestor vyskúšať rôzne režimy (princípy dukanovej diéty, sacharidových vĺn, väčšieho počtu malých jedál denne alebo príjem všetkých kalórií za deň v časovom rozmedzí 8 hodín,…) a nájsť si ten správny pre vás.
  2. Doprajte si čas na cvičenie a regeneráciu. Najmä v letnom období sa oplatí ráno vstať a ísť si zacvičiť v čase, keď ešte nie je úplne horúco. Nájdite „to svoje“ cvičenie, ktoré vám dodá energiu a chuť do ďalšej časti dňa. 
  3. Pochváľte sa a odmeňte sa. Každý schudnutý kilogram je výkon, za ktorý sa treba pochváliť. Mne pomáhalo si predstaviť daný objem vo forme neúdenej slaniny 🙂 
  4. Majte rada svoje telo. Majte rada samú seba.

Tých, ktorých naozaj milujeme, milujeme aj s ich chybami a takých, akí naozaj sú. Tí, ktorí naozaj milujú nás, nás milujú aj s našimi chybami a také, ako naozaj sme. Aj s 5, 15 či 50 kilogramami naviac.

 

Andrea Čurná