pic
pic
5/2011
pic
pic pic pic pic pic pic pic pic

 5/2011

pic

Ruky ako ľad

Hoci je všetkým naokolo teplo, mám ruky a nohy studené ako ľad. Nie som v tom sama. Raynaudov syndróm trápi najmä ženy. Čo nás konečne zahreje?

Rukavice nosím až do neskorej jari, sandále či žabky si obujem ozaj len v horúcich letných dňoch. Leto je v tomto smere perfektné. Kým ostatných ničia vysoké horúčavy, nám – s ľadovými rukami a nohami - je len teplo. Kto nezažil, neuverí. Aj mne sa totiž stáva, že v prekúrenej miestnosti mávam ľadové ruky. Nie je veru príjemné podávať takýto „kus ľadu“ inému človeku, napríklad pri zoznamovaní. Príjemné je vari len to, ak vám ruky v svojich dlaniach zahreje váš partner.

Celkom bežný problém
„Od detstva som trpela na studené ruky a nohy. Kým iné deti nechceli nosiť čiapku, šál či rukavice, ja by som si najradšej obliekla všetko dvojmo. Studené nohy mi zostali až do dospelosti, ale našla som si svoj recept, ako ich aspoň trochu zahriať. Pred spaním si zmiešam krém na nohy so škoricou. Zmesou nohy potriem, nasadím hrubé ponožky a nechám pôsobiť 15 minút. Potom si nohy umyjem v teplej vode a dám na ne suché vyhriate ponožky,“ píše Jana v internetovej diskusii. „Aj keď mi je horúco a potím sa, ruky mám ľadové,“ pridáva sa Zuzana. „Mám večne studené ruky a nohy až ľadové. V noci spávam v ponožkách a aj tak mi je zima,“ sťažuje sa Sandra. „Ja mám zase nízky tlak, niekedy studené konce rúk a nôh. Priatelia mi však tvrdia, že inde hrejem ako oheň. Pomáha mi teplý čaj alebo prstami klopkať po stole, prípadne ak zovieram ruky do pästí, potom uvoľním a zas zovriem,” hovorí o svojich skúsenostiach Marianna. „Jedine pohár červeného vínka večer doma,“ smeje sa Dana a dodáva, že zimu znáša veľmi zle, hoci teplo znesie v akomkoľvek množstve. „Teplý čaj ma zahreje na chvíľu, v práci sedím zabalená do deky, hoci ostatní sú v pohode. Bez ponožiek ani nezaspím. Aj môj masér sa čudoval, že po 15 minútach masírovania som mala ruky a nohy studené ako ľad.“

Rayaudov syndróm trápi najmä ženy
Studené, málo prekrvené nohy a ruky signalizujú poruchu krvného obehu. Podľa tradičnej čínskej medicíny to spôsobuje väčšie zaťaženie žien. Náš energetický potenciál vyčerpávajú aj pôrody, dojčenie a menštruácia. Keď máte nedostatok energie, ani krv nepreteká periférnymi oblasťami tela tak, ako by mala. Prakticky to znamená, že nemáte dostatok energie niečo začínať alebo doťahovať veci do konca. Z medicínskeho hľadiska môže problém studených rúk a nôh spôsobiť zužovanie hlavných tepien končatín. Za nesprávnym dokrvovaním končatín však môže byť aj stres, nedostatok pohybu, zablokovaná chrbtica či tvorba krvných zrazenín. To spôsobuje poruchu funkcie nervov. V chlade sa potom cievy stiahnu, aby zadržali teplo, a telo schladne. Nedokrvením končatín sú viac ohrozené fajčiarky, ale aj ženy, ktoré užívajú hormonálnu antikoncepciu, alebo trpia poruchou štítnej žľazy. Problém totiž môže tkvieť aj v tom, že nemáte dostatok železa, čo ovplyvňuje činnosť štítnej žľazy, ktorá reguluje teplotu organizmu.

Ako sa zahriať
Nedostatočné prekrvenie končatín nie je len problémom rúk či nôh, ale celého tela. Dbajte preto na dostatok pohybu, aby ste udržali svoj krvný obeh v tempe. Hoci sa studeným končatinám nedá celkom predchádzať, skúste si doplniť energiu a prehriať organizmus. Vyhýbajte sa stresovým situáciám a pravidelne cvičte. Okrem zahrievania zvonku vyskúšajte liečbu znútra, ktorá podporí prekrvenie. Látky, ktoré obsahujú listy ginkgo biloby, čiže ginka dvojlaločného, zvyšujú schopnosť tkaniva vydržať bez dostatku krvi a zlepšujú prietokové vlastnosti krvi. Lepšiu cirkuláciu krvi môžete dosiahnuť aj pravidelnou masážou, napríklad pri kúpeli pomocou masážnej kefy, alebo akupunktúrou. Dôležitá je pravidelná životospráva a dostatok spánku. Doprajte si aspoň raz za týždeň horúci kúpeľ. Nezabudnite sa pravidelne natierať, aby vaša koža bola stále vláčna. Suchá koža je totiž veľmi citlivá, má slabšiu obranyschopnosť a horšie zabraňuje zmenám okolitej teploty. Ak je však váš stav dlhodobý alebo veľmi vážny, zájdite radšej za lekárom. Studené končatiny môžu byť aj prejavom viacerých chorôb, ktoré treba liečiť. Niekedy na odstránenie problému postačia lieky, prípadne jednoduchý operačný zákrok.

Zohrievajúce potraviny
Podľa čínskej medicíny treba do jedálneho lístka zaradiť potraviny, ktoré zahrejú organizmus. Patrí sem červená fazuľa, ryža, cesnak, špargľa, šampiňóny, mäso. Stravu doplňte o vitamínové doplnky. Medzi potraviny s vysokým obsahom železa patrí hydina, ryby, šošovica, nemastné bravčové mäso a zelené listnaté rastliny. Výborná je aj pomarančová šťavy, ktorá zvyšuje schopnosť organizmu absorbovať železo. Jedzte plody z južných krajín, datle, banány, kokos alebo pistácie sú plné slnka. Z korenín je vhodný badián, bazalka, fenikel, klinčeky, rasca, muškátový orech, oregano, pažítka, výborne zahreje škorica a zázvor. Zahreje vás aj pohárik červeného vína, navyše posilní aj srdce. Vyhýbajte sa však studeným jedlám, ako je surové ovocie a zelenina. Zabudnite ani na studené nápoje a zmrzlinu.

Horúci kúpeľ
Studené nohy a ruky treba poriadne zohriať. Spravte si teplý kúpeľ. Voda nesmie byť horúca, to nerobí dobre cirkulácii krvi v končatinách ani pokožke. Ponorte nohy na desať minúť do teplej vody, mala by mať približne 35 °C, môžete pridať aj niekoľko kvapiek rozmarínového oleja. Potom si obujte teplé ponožky. Ruky si zahrejete podobným spôsobom. Dajte ich na chvíľu pod prúd teplej vody, aby sa znova prekrvili a zohriali. Prospieť môžu aj kúpele rúk, ktoré namočíte do horúcej vody s malou lyžičkou horčičného pomletého semena. Ideálne je vyhriať si vo vani celé telo a po kúpeli sa vymasírovať kefou. Skvele prekrví aj kúpeľ so zázvorom. Do vane nasypte lyžicu mletého zázvoru a doprajte si pätnásť minút relaxácie v horúcej vode.

Pomôže aj masáž
Masáž je vynikajúca nielen na zahriatie rúk a nôh, ale aj na celkové uvoľnenie tela. V lekárňach kúpite aj špeciálne krémy na masáž studených končatín, ktoré príjemne prehrejú. Pomôže však akýkoľvek mastný krém, ktorý dôkladne vmasírujete do chodidiel od prstov k päte. Potom prejdite na ruky. Tu je dôležitý palec a svalový val pod palcom. Ten predstavuje krčnú chrbticu, kde sú zapísané všetky blokády v našom krku. Silnejším a slabším pohybom palca druhej ruky si celú dlaň premasírujte, potom masírujte palec i val pod ním. Prejdite k zápästiam, pretože tu sa často láme energia. Premasírujte si ich krúživými pohybmi a okamžite pocítite prúdenie a teplo. Takto si pomôžete kedykoľvek. Pri pocite chladu, únavy i bolesti.

Zacvičte si
Aj pomocou jednoduchých cvikov si zlepšíte prekrvenie tela. Vyzdvihnite sa na špičky a zase späť. Opakujte denne 20-krát. Pomáha aj chôdza po schodoch, zvlášť keď našľapujete na schody špičkami, účinné sú aj drepy. Na nohách si nechajte ponožky a posediačky začnite krúžiť členkami. Vyskúšať môžete aj masáž šľapy tenisovou loptičkou. Položte ju na podlahu, nohou jemne pritlačte a gúľajte. Studené ruky zahrievajte prstovým joggingom. Zatínajte päste a rýchlo ich otvárajte, snažte sa prsty čo najviac rozhýbať a natiahnuť.

Chce to zmenu
Čo tak napríklad začať deň striedavou sprchou? Pustite na seba po minúte teplú a desať sekúnd studenú vodu. Teplá má byť viac horúca a studená naozaj studená. Zopakujte trikrát, dôležité je zakončenie studenou, aby sa vám zatvorili póry na pokožke. Po sprche sa budete cítiť úžasne. Silní a odpočinutí. Vaša pokožka sčervená, prekrví sa, a tým sa uvoľnia aj energetické dráhy v organizme. Potom si dajte teplý bylinkový čaj so šalviou a čerstvým alebo sušeným zázvorom. Takto si zavodníte organizmus a aj vaše vnútorné orgány teplý čaj zahreje. Pár jednoduchých naťahovacích cvikov z Pozdravu Slnka vás dostane do formy. Takto zabezpečíte telu dostatočnú termoreguláciu hneď od rána. A môžete si dať chutné raňajky. Pridáte sa? Ja začínam.

Denisa Marinkovičová

reklama
reklama
reklama
reklama

 

pic pic pic
pic