4 tipy ako mať cholesterol pod kontrolou

Vysoká hladina cholesterolu v krvi nebolí, ale pritom trápi mnohých dospelých Slovákov. Patrí medzi rizikové faktory vzniku kardiovaskulárnych ochorení, teda jednej z hlavných príčin úmrtí v našej krajine. 

Ak vás trápi vyšší cholesterol, mali by ste vedieť, ako s ním zatočiť. Tu je pár tipov ako na to!

Zázračný jedálniček

Cholesterol má – ako látka tukovej povahy – v ľudskom tele nezastupiteľnú funkciu. Svoju úlohu plní pri tvorbe hormónov, bunkových membrán, vitamínu D a žlče, ktorá napomáha tráveniu tukov. Je pre nás nenahraditeľný a telo si ho v pečeni dokáže tvoriť až zo 70 percent samo. Zvyšok, približne 30 percent prijímame potravou, hlavne konzumáciou živočíšnych produktov (mlieko, mliečne výrobky, mäso a pod.). Vo vašom jedálničku by malo byť veľa zeleniny, ovocia, strukovín, nízkotučných mliečnych výrobkov a celozrnných cereálií. Z mäsa vyberajte hydinové, králičie a ryby. Jedlo je najlepšie pripravovať na pare, pretože zelenina aj mäso si tak zachovajú veľa vitamínov a minerálnych látok.

Vsaďte na doplnky

Ponuka v lekárňach je veľmi široká a ponúka niekoľko typov výživových doplnkov. Vhodnejšie sú tie, ktoré pomáhajú udržiavať normálnu hladinu cholesterolu prírodnou cestou. Napríklad výťažok z fermentovanej červenej ryže, zvaný monakolín K, pomáha v množstve 10 mg denne znížiť syntézu cholesterolu v pečeni, čo vedie k zníženiu jeho celkovej hladiny v krvi.  Fermentovaná červená ryža sa v Číne používa vyše 800 rokov a to nielen ako súčasť tamojšej kuchyne. V tradičnej čínskej medicíne sa s ňou môžeme stretnúť aj pri liečbe kardiovaskulárnych ochorení.

Rozhýbte telo

Rozhodnutie, že sa budeme viac hýbať, je jednoduché, ale ťažšie sa realizuje. Preto nie je dobré stanovovať si príliš vysoké ciele. Ak jazdíte autom, pre začiatok bude stačiť, keď začnete viac chodiť pešo. Nemusíte hneď behať maratón. Každopádne by ste mali vášmu telu venovať aspoň polhodinku pohybu denne. Spočiatku môže ísť o ľahkú pohybovú aktivitu, napríklad rýchlejšiu chôdzu, pri ktorej sa zapotíte – to je signál, že sa telo skutočne rozhýbalo. Všeobecne vhodné sú tzv. aeróbne aktivity ako jazda na bicykli, jogging, nordic walking, plávanie či bežkovanie. Nezúfajte a aspoň choďte, pretože každý ďalší krok je krokom k zdraviu.

4 tipy ako mať cholesterol pod kontrolou

Ozdravte svoj životný štýl

Nenechajme sa zmiasť obezitou, pretože vyššou hladinou cholesterolu v krvi trpia chudí ľudia rovnako ako tí s nadváhou. Cholesterol má za následok ukladanie tuku na stenách tepien, čo vedie k ich zužovaniu a zvyšovaniu rizika vzniku aterosklerózy a ďalších komplikácií, ako napríklad srdcových ochorení alebo mŕtvice. Preto je vhodné venovať pozornosť prevencii a poznať vlastné hodnoty. Fajčenie a pitie alkoholu patria medzi známe riziká pre naše zdravie. Každý krok k zdravému životnému štýlu je aj krokom k zdravšiemu telu. Za skúšku nič nedáte. Skúste začať obmedzovať počet denne vyfajčených cigariet a vypitých pív. Ak sa nechcete vzdať obľúbeného pohára vína, skúste ho vymeniť za vínny strik. Pred každým ďalším zapálením cigarety si položte otázku, či je to chuť alebo len skracujete čas, ktorý sa niečím snažíte vyplniť.